pondělí 27. května 2024

#Dovolená - Murter květen 2024

AHOJ HOLKY,

hezké pondělí, přináším článek o naší dovolené (6-13/5). Psala jsem článek průběžně, tak se prosím nediv, přítomnému času. 🙏

tak jo, zítra začíná moje druhá dovolená, co nepiju, po sedmi letech se podívám k moři a k tomu pro mě nejmilovanějšímu. K Jaderskému. Aneb, dnes pobalit a zítra s DM♥ vyrazit do Chorvatska. Snad nic nezapomenu a vše bude probíhat "hladce".

Když jsem se na chvíli tak zamyslela, ve snaze, jak udělat, abych nic nezapomněla, se mi vybavilo, že vše je u mě hlavně o důvěře, a to prakticky absolutní. Páč mi tato situace hodně připomíná naši první dovolenou s Lukášem, kdy jsem jela bez koruny v kapse a dokonce bez mobilu. To se prosím pěkně psal rok 2006. Nyní je to dost podobně. KDYŽ MILUJEŠ, NENÍ CO ŘEŠIT.

Vyrazili jsme autem, dle plánu okolo 14h z Prahy, jen tím druhým autem, z čehož nebyl DM příliš nadšený.

Ale cesta byla rychlá, svižná, jeli jsme přes Vídeň na Graz a Maribor až do Murteru. Krásných 1000km za necelých 11h.
Do apartmánu jsme dorazili v noci, takže jsme se tak zmohli na rychlé vybalení a zalezli do postele.
Hned první den po kratším výletu do místního Konzumu a občerstvení se jsme vyrazili směrem k Bráně s houpačkami MURTER. Procházka podél moře byla kouzelná a počasí nám přálo.
Na sluníčku byl chvílemi až hic, přitom nefoukalo. Moc jsme si svých prvních nachozených 13km užili.
No posuď sama. Květen, respektive první polovina května, ideální počasí na takovou tu volnočasovou aktivitu, procházky. Žádné smažení se na pláži se nekonalo, což jsme ani jeden nepoptávali. To sem můžeme jet v sezóně. Když budeme chtít.
Na IG mi přišly zprávy, že vypadám spokojená, šťastná, což skutečně tak je.
Druhou cestou od brány směr centrum a náš apartmán, který je cca 100m od hlavní oblázkové pláže a má dokonce svou maličkatou, ale soukromou plážičku a vlez do vody.

Druhý den, ranní pohled v 6h z terasy. Kávička, pohodička, idylka. Klid, dovolenkový mód nás tedy chytil velmi silně a intenzivně. Že jsme prakticky nic jiného nedělali.

#goodmorning #dovolena2024 #may
Naše typická snídaně, milujeme jejich bílý chleba, místní šunku, Mortadelu, zeleninu. Prostě jídlo je zde skvělé.
Dopoledne mi DM ukázal druhou část ostrova, kde jsme udělali lehký 6km okruh.
Na mě v polovině cesty, BOHUŽEL přišla neskutečná únava, že se mi až pletly nohy. Doma jsem si odpočinula, něčím se občerstvila a bylo hnedle lépe.
Všude zde je plno Vlčích máků, moc krásné, zvláště pak s výhledem na volné moře a Kornatské ostrovy.

Jinak k samotnému ostrovu, dávám odkaz ZDE
Ostrov Murter a samotnou lokalitu se pokusím stručně popsat vlastními slovy.
Ostrov je součástí Šibenického souostroví Kornaty. Jedná se o největší ostrov o rozloze necelých 17km2 a 5,5tis obyvateli.
Jsou zde oblázkové pláže, hřbitov, supermarkety, spousty restaurací, všudy přítomné apartmány for rent. Krásná příroda, pohostinní lidé a skvělá atmosféra. Mře je Jaderské, velmi slané, čisté a průzračné. Ve městě jsou loděnice a přístav, kde celoročně kotví lodě, ale můžete si i nějakou půjčit a udělat si vyýjížďku, či se vypravit na nějaký výlet s tzv. fish picknick. (jistě víte, o co jde, já osobně jsem zažila asi 3x a stačilo).
Tuto lokalito jsem přímo neznala, ale Chorvatsko, jako takové miluji, byla jsem zde na dovolené asi 13x.
Jsou zde tři kostely, archeologické naleziště z antické doby, muzeum stavby dřevěných lodí.
Určitě doporučuji dovézt si domů fíkový džem, místní olivový olej a případně nějakou paštiku, či pršut, pokud přečká cestu.
Prosím pěkně, Hajduk Split jsem fotila pro svého tátu a kamaráda Sparťana, což jsou dva sportovní nadšenci.
Druhý den jsem vlastně ani nic moc nefotila, nachodili jsme dalších pozvolných 12km, večer zašli do místní restaurace, za DM kamarády, kterých zde má skutečně hodně. Kamkoli člověk přijde, někoho zná, nebo na ulici se zdraví. Takový malý místní domorodec. No a jelikož DM je talent na jazyky, krom spousty dalšího, tak mluví plynule Chorvatsky.
Místní farní kostel sv Michaela.

Společné vaření večeře.
Vyzkoušeli jsme gril, který je skvělý.
Naše karbanátky & burgery se vydařily 👍.
Užili jsme si společné vaření.
A pochutnali jsme si.
Večer, ovšem po řádném šlofiku jsme zašli na kulečník.

Druhý den hmed po ránu jsme zašli do města, na trh,  pro domácí olivový olej, nějaké dobroty s sebou do Česka.
Nakoupili jsme v rybárně čerstvou rybu a to přímo žraloka. Nebýt toho, že DM se domluví chorvatsky, tak bychom jisto jistě odcházeli s Pražmou.
A pak jsme se jen tak povalovali a užívali si dovolenkoveho režimu.
Dobré ráno. Snídaně na terase se snad nikdy neomrzí.

Východ slunce na Murterským zálivem. Každé ráno vidět, je prostě balzám na duši.
Můj domácí pokus o ESPRESSOTONIC, což je můj velmi oblíbený drink. První se příliš nepovedl musím řict.
V podvečer, cestou na procházku a menší nákupy do města.
DM je prostě láska. Neskutečně, opravdu až neuvěřitelně moc jsem si dovolenou užívala.

Týden je málo, jenže z časových důvodů jsme nemohli odjet na delší dobu.

Jak je vidět na nás dvou, tak láska kvete v každém věku. Přišla jsem si znovu jako puberťák, čas neuvěřitelně ubíhal, nic mě vlastně nezajímalo, mobil stále někde odhozený, bez potřeby jej "kontrolovat", či sdílet.

Ranní foto, bez makeupu, sice jsem spala celkem málo, ale díky skvělé a pohodlné posteli jsem se vyspala vždy skvěle. Prostě vedle DM se nedá vyspat jinak. On je tak moc pozitivní, pozorný, milý, jeho humor a intelekt je oslnivý. Navíc neutuchající energie a drive. Je to prostě typický, někdy až impulzivní beran.

Ráno v sobotu jsme šli ještě na místní trh pro další várku olivového oleje, nějaké marmelády a znovu jsme zašli do rybárny.
Tak trochu na mé přání jsme vzali Oratu, z volného chovu, čili žádná farma. Řeknu vám, snad lepší Pražmu jsem jedla.
místní rybárna

Příprava byla velmi snadná, na grilu byla hned hotová. Skvělý oběd byl za chvilku na stole. K tomu jen spousty zeleniny a náš milovaný bílý chléb z místní pekárny.

Znamenitý oběd. Opravdu jsme hodně vařili, kupovali suroviny čerstvé, lokální a dávali si, na co jsme měli chuť. Což je zřejmě i vidět.

EspressoTonic po druhé, tentokrát díky lepší sklenici a více ledu se mi podařil.

Dokonce jsem se i já slunila na pláži. Do moře jsme chodili, min. 2x za den. Sice bylo dosti chladné, ale o to více osvěžující.
Užívali jsme si klidu, období mimo sezónu nám prostě vyhovuje, ale snad se sem brzy znovu dostaneme a pojedeme i na výlet do Split přes Trogir, ale to bude příště. Nyní je nyní, přítomný okamžik, který je nepopsatelný.
Z dovolené jsem neměla vlastně žádné očekávání, s ničím jsem sem nejela. O to více se vydařila, prostě když člověk skutečně miluje, není co řešit. Díky lásko, že jsi.
V sobotu večer jsme procházku protáhli do místního Burger bistra, kde jsem si dala skvělé hranolky, vážně podařený a nepřetažený beef burger s mou milovanou Gorgonzolou. K tomu nějaký ten salátek s rumsteakem.
Miluji procházky městem, místní uličky jsou prázdné, atmosféra klidná, ale přitom cítíte tu energii. Sluníčko nabízí. Do dovolenkového módu jsem přepnula snad nejrychleji za svůj život.
Určitě to vím, toto byla ta NEJBÁJEČNĚJŠÍ dovolená, co jsem zažila. Hodnocení je nevyjádřitelné, nelze slovy popsat.
Když se to tak vezme, tak jsme každý den v průměru ušli 10km, což je fajn, ale jídla jsme si dopřávali, co hrdlo ráčí a řeknu ti, že to celkem cítím. To klima, ten krásný čerstvý mořský vzduch dělá divy. Všechno tady chutná tak nějak jinak, lépe.
Předposlední ráno v Murteru, začínal další krásný den.
Blbinky na pláži.
Z místního řeznictví jsme vzali znovu mleté maso, které nám namlel přímo před námi, což je naprosto parádní, jen mají trochu hrubší mlýnek, než jsme v Čechách zvyklí, ale to ničemu nevadilo.
Udělala jsem takový mix, restovanou zeleninu z trhu, k tomu jsem rozdrobila mleté maso, okořenila trochu, chvíli dusila a mohlo se servírovat.
Pokud je to patrné, tak na fotce je čerstvý Bobkový list, který spolu s obřím Rozmarýnem, roste přímo za apartmánem.
Bylo z toho celkem pět velkých porcí, čili zbylo ještě na cestu zpět, tedy na rychlý oběd před cestou. DM si jídlo moc pochvaloval, že je takové lehké, rychlé a nenáročné. Což je vlastně pravda, je to taková rychlovka, ale moc dobrá.

On je láska, nenáročný na vaření, nevyžaduje "naštěstí" žádné guláše, omáčky, pečené kachny&husy. Naopak, jí kolikrát lehčí stravu, nežli já.

Poslední den jsem stihla vyfotit východ slunce. Vstávala jsem dřív, protože jsem si šla před půlnocí lehnout, za což se musím pochválit.

A vyspala jsem se naprosto báječně. Tady, respektive vedle DM si mi spí prostě nejlépe, navíc je tady obří pohodlná postel.

Poslední snídaně.
Poslední ranní procházka směrem k pekárně a centru.
Konečně jsem vyfotila i plastiku u hlavní pláže, což je mušle, ale mě to spíš připomíná křídla.
Na pondělní dopoledne jsem se šla plácnout k vodě.
Kdy jsem na molu našla vyloveného Mořského ježka, tak jsem jej musela prostě vyfotit.
Vyhřívala jsem se na sluníčku, co to jen šlo, nabírala spíš energii a poslouchala při tom koncert DM.
Takové pohodové dopoledne sama se sebou.
Samozřejmě jsem se zvládla i naposledy vykoupat.

Zazvonil konec a naší pohádkové, první letní dovolené je konec.
Zmrzka na cestu.

Holky, bylo to BÁJEČNÉ, jedním slovem SKVĚLÉ. Neskutečně moc jsem si to s DM užila, ještě nyní, se mi hlava točí a mám stále "motýly v břiše", když nyní dopisuji tento článek a to jsem již tři dny v Praze.
Jenže vládne blázinec. No znáš to.

A jaká dovolená čeká Tebe? Co ty plánuješ např. o prázdniny??

Moc Ti děkuji za přízeň, které si tolik vážím a je pro mě důležitá.
Pohodový a klidný dnešní den měj.

PS. ještě poslední foto z cesty, západ slunce kousek za Vídní.